
Dr. Nadya Gharaei
Assoziiertes Mitglied Abteilung Konsens und Konflikt
E-Mail: gharaei(at)dezim-institut.de Tel.: 0049 (0) 30-200754-401Dr. Nadya Gharaei ist Sozialpsychologin und assoziiertes Mitglied der Abteilung Konsens und Konflikt. Ihre Forschungsarbeit nimmt vor allem Intergruppenbeziehungen sowie die multiplen sozialen Identitäten junger Menschen in der postmigrantischen diversen Gesellschaft in den Blick. Sie studierte Bildungswissenschaften und interdisziplinäre Sozialwissenschaften in Wien und Utrecht und promovierte am Zentrum für Kultur- und Sozialpsychologie an der Universität Leuven in Belgien, wo sie von 2016 bis 2020 tätig war. Zuletzt war Dr. Nadya Gharaei als Wissenschaftlerin und Dozentin im Bereich der pädagogischen Psychologie an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg tätig. Ihre Arbeiten sind in internationalen Fachzeitschriften wie dem International Journal of Intercultural Relations (IJIR) erschienen. Dr. Nadya Gharaei ist Mitglied der European Association of Social Psychology (EASP), der International Society of Political Psychology (ISPP) und der Society for the Psychological Study of Social Issues (SPSSI).
Forschungsschwerpunkte
- Multiple soziale Identitäten
- Intergruppenbeziehungen
- Vorurteile und Diskriminierung
- (Umgang mit) Diversität – u.a. im schulischen Kontext
Publikationen (Auswahl)
- Ethnic Identity in Diverse Schools: Preadolescents' Private Regard and Introjection in relation to Classroom Norms and Composition Gharaei, Nadya; Thijs, Jochem; Verkuyten, Maykel (2019): Ethnic Identity in Diverse Schools: Preadolescents' Private Regard and Introjection in relation to Classroom Norms and Composition. Journal of Youth and Adolescence 48 (1), 132-144. DOI: 10.1007/s10964-018-0881-y.
- Discrimination and academic (dis)engagement of ethnic-racial minority students: a social identity threat perspective Verkuyten, Maykel; Thijs, Jochem; Gharaei, Nadya (2019): Discrimination and academic (dis)engagement of ethnic-racial minority students: a social identity threat perspective. Social Psychology of Education 22, 267-290. DOI: 10.1007/s11218-018-09476-0.
- Contingent National Belonging: The Perceived Fit and Acceptance of Culturally Different Peers Predicts Minority Adolescents' Own Belonging Gharaei, Nadya; Phalet, Karen; Fleischmann, Fenella (2018): Contingent National Belonging: The Perceived Fit and Acceptance of Culturally Different Peers Predicts Minority Adolescents' Own Belonging. Frontiers in Psychology 9, 1975. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.01975.
- “Why should I?”: Adolescents’ motivations to regulate prejudice in relation to their norm perceptions and ethnic attitudes Thijs, Jochem; Gharaei, Nadya; de Vroome, Thomas (2016): “Why should I?”: Adolescents’ motivations to regulate prejudice in relation to their norm perceptions and ethnic attitudes. International Journal of Intercultural Relations 53, 83-94. DOI: 10.1016/j.ijintrel.2016.05.006.